بیمارستان دامپزشکی درین

استفاده از ابزار تربیتی

استفاده از ابزار تربیتی

روش استفاده از ابزار تربیتی

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی استفاده از ابزار تربیتی پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات و پرندگان خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روز ی درین

بررسی استفاده از ابزار تربیتی

تاریخچه

حال که به شیوه ی شرطی شدن کلاسیک و موثر پی بردید، می توانید آن ها را جهت تربیت سگ خانگی تان به کار ببندید. فقط کافی است قدری هوشمندانه تر به مسائل نگاه کنید.

برای مثال، هنگامی که صاحبان پت با رفتاری نامطلوب از سوی پت خود مواجه می شوند،

  • از خود می پرسند چگونه می توانم این رفتار را متوقف کنم؟
  • بهتر است در چنین شرایطی، از خود سوالات هوشمندانه تری بپرسند.
  • نظیر چه چیزی باعث تقویت این نوع رفتار نامطلوب حیوان می شود؟
  • و چگونه می توانیم رفتاری بهتر و مناسب تر را به طور جایگزین، در این پت تقویت کنیم؟

استفاده از ابزار تربیتی

۱- تغییر رفتار

توجه داشته باشید که علت بروز تمامی رفتار های نامطلوب از سوی حیوان خانگی، تقویت آن رفتار است. برای شناسایی عامل یا عوامل تقویت کننده، نیاز است به محیط زندگی حیوان، ویژگی های منحصر به فرد پت و هم چنین تاریخچه ی بروز آن نوع رفتار، با دقت بیشتری نگاه کنید. بعنوان مثال تصور کنید طوطی شما هنگام ورودتان به منزل، شروع به جیغ کشیدن می کند.

همچنین، اگر بر سرش داد بزنید که این کار را انجام ندهد، به طور متناقض، جیغ بیشتری می کشد. در مورد چگونگی بروز این رفتار، در ادامه متوجه می شوید که این طوطی تمام مدت، ساکت است و فقط حین ورود شما به خانه جیغ می زند. حالا برای اصلاح این رفتار، طبق گفتار پیشین، لازم است دریابید چه چیزی باعث تقویت این رفتار در طوطی شما شده است.

تا الان، دو سرنخ در این خصوص دارید:

  1. در حضور شما صرفا جیغ می کشد.
  2. اگر بر سرش داد بزنید، این عمل را با شدت بیشتری انجام می دهد.

حتی اگر‌ تا این لحظه پی نبردید که چه عواملی سبب تقویت رفتار مذکور می گردند، به راحتی درمی یابید که «توجه» به آن به هر شکل، سبب تشدید جیغ کشیدن می شود.

از این رو،

  • صحبت کردن،
  • نزدیک قفس رفتن،
  • نگاه کردن
  • و حتی داد کشیدن بر سر آن را

متوقف کنید.

در قدم بعدی، به خاطر بروز رفتار مناسب، به آن پاداش بدهید؛ یعنی هنگامی که ساکت می شود، تمامی موارد یاد شده جهت توجه کردن را، انجام دهید( یعنی زمانی که آرامش خود را بدست آورد و ساکت شد، توجه خود را با صحبت کردن، نزدیک شدن و … به طوطی معطوف کنید.)

استفاده از ابزار تربیتی

۲- مفهوم «انقراض» و «بازگشت خود به خودی رفتار نامطلوب(Spontaneous recovery)»

بعضی اوقات، با وجود تلاش صاحبان پت برای اصلاح رفتار حیوان خانگی، به نظر می رسد رفتار نامطلوب پت برای مدت های طولانی ادامه پیدا می کند، یا پس از اصلاح شدن، مجددا گاه و بیگاه، بروز پیدا می کنند. در حقیقت، ممکن است حتی صاحبان در ابتدا ناامید شوند چرا که برخلاف انجام دادن روش های اصلاح رفتاری، رفتار نامطلوب احتمالا «شدیدتر» هم می شود.

این به خاطر آن است که زمانی که رفتاری دیگر پاداش داده نمی شود، بروزش کم کم رو به افول می گذارد و اصطلاحا سیر «انقراض» را طی می کند. اما نکته ی اصلی اینجاست که رفتار ها با یک سرعت ثابت، کمرنگ و کمرنگ تر نمی شوند. حتی گاهی، رفتاری قبل از اصلاح شدن، به شدت تشدید می شود یا دفعات وقوع آن برخلاف انتظار، البته به صورت گذرا، ابتدا افزایش قابل ملاحظه ای پیدا می کند!

این پدیده، درست مانند زمانی است که شخصی قصد دارد به موقع به محل کار خود با ماشین شخصی اش برسد.

  1. اما یک روز هر چه استارت می زند، ماشینش روشن نمی شود.
  2. در این حالت، اغلب مردم پس از یکبار استارت نخوردن ماشین، ناامید نمی شوند و به استارت زدن ادامه می دهند
  3. ( دست کم یکبار یا دو مرتبه ی دیگر).

دلیل این امر آن است که به طور طبیعی، وقتی رفتاری که همواره در پی انجام دادنش، به فرد انجام دهنده، پاداشی تعلق بگیرد

  • ( منظور از پاداش در اینجا، روشن شدن ماشین است پس از هر بار استارت زدن)،
  • به طور ناگهانی، انجام دادن آن جایزه ای دربرنداشته باشد،
  • فرد کننده، حتی مصمم تر از پیش، آن را با شدت بیشتری انجام می دهد
  • تا بالاخره به نتیجه ی مورد نظر برسد.
مثال:

این مسئله خصوصا زمانی موضوعیت دارد که در سابقه ی روشن شدن ماشین، «استارت خوردن دیرهنگام» وجود داشته باشد( یعنی در این حالت، صاحب ماشین، چون می داند قبلا هم زمان هایی وجود داشت که با استارت زدن بیشتر، ماشین درنهایت روشن می شد، بار دیگر شانس خود را با افزایش تعداد دفعات استارت زدن، می آزماید.)

به طور مشابه، زمانی که صاحب سگی که برای مدت های طولانی پارس می کند، در صورت وقوع مجدد پارس کردن، روش بی توجهی به سگ را پی بگیرد، نباید انتظار داشت سگ بلافاصله دست از پارس کردن بردارد و آرام شود. در این حالت، حتی با شدت بیشتر، پارس می کند.

اینکه چقدر به پارس کردن ادامه دهد، به آن بستگی دارد که

  1. در گذشته
  2. در شرایط مشابه،

برای رسیدن به نتیجه ی دلخواه چقدر تلاش کرده و پارس کرده است.

مفهوم «انفجار در مسیر انقراض»(Extinction burst)، به همین نکته اشاره می کند که در جهت تغییر و اصلاح رفتار، با قطع کردن منبع پاداش به یک نوع رفتار خاص، باید مدتی از وخیم تر شدن رفتار نامناسب را تحمل کنیم.

۳- رژیم غذایی:

صاحبان پت خانگی همچنین بعضی اوقات که در راستای بهبود رفتار حیوان دچار دلسردی می شوند، می پرسند که «حالا رفتاری که اصلاح شده است، تا چه مدتی ماندگاری دارد؟ اگر فرض را بر این بگذاریم که رفتار مناسب، جایگزین رفتار نامناسب شده باشد؟»

متاسفانه در پاسخ به این سوال باید گفت که «اطلاعات» از حافظه ی حیوان پاک نخواهد شد. برعکس، در گوشه ای از حافطه، جا خوش می کند و درست زمانی که یک تعلیم دهنده ی غیرمجرب، انتظار آن را ندارد، اطلاعات مرتبط با رفتار نامناسب بروز می کند.

به طور خلاصه،

  • تا مادامی که ما رفتاری مناسب را برای سگ تقویت کنیم و نگذاریم رفتاری نامناسب جایگزین آن شود، رفتار مناسب ادامه می یابد
  • و ممکن است به عادت حیوان نیز بدل شود.

اما اگر آموزش را به طور نامنسجم و غیریکنواخت ادامه دهیم در حالی که انگیزه ی سگ برای به نمایش درآوردن آن رفتار ناپسند، خیلی زیاد باشد، ممکن است در این صورت آموزش سگ به مدت تمام طول عمر سگ، به درازا کشیده شود.

 

 

 

 

گردآورنده:

گزارش توسط علیرضا وفادار دانشجوی ترم چهاردهم دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برای بیمارستان دامپزشکی درین تهیه و تنظیم شده است.


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

هرگز نباید فراموش کرد ، بیمارستانهای دامپزشکی حیوانات خانگی , و مراکز دامپزشکی در تهران بعنوان یکی از نهادهای مهم در نظام نوین درمان و بهداشت و سلامت جامعه مطرح می باشد. و از این جهت دارا ی اهمیت هستند که منابع عظیمی از سرمایه های انسانی ،مالی و تجهیزاتی را مورد استفاده و کاربردی در مراکز دامپزشکی در پایتخت و حتی دامپزشکی در خاورمیانه قرار می دهند.

تا ضمن مسئولیت تامین و حفظ “سلامت حیوانات خانگی ” که موجب ارتقا بهداشت و سلامت افراد و نهایتا جامعه را فراهم می نمایند نقشی اساسی بعنوان ستیا در دامپزشکی و رفع مشکلات اجتماعی از جمله اشتغالزائی را نیز عهده دار یاشند و رابطه ایرانیان و دامپزشکی را بیش از پیش نمایان گردانند.

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات

در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین وجود دارند.


ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

2 دیدگاه

  1. Ghazale parkas گفت:

    فضای بیمارستان بسیار بهداشتی و عالی برای پت های عزیز و همچنین رسیدگی و پیگیری بسیار دقیق دارند
    با تشکر از پرسنل زحمتکش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.