بیمارستان دامپزشکی درین

استئوپروز یا هیپو پارایئدیسم گربه

استئوپروز یا هیپو پارایئدیسم گربه

بیمارستان دامپزشکی درین حسب وظیفه مراکز درمانی و بعنوان یک بیمارستان حیوانات ، که متشکل از انواع کلینیک دامپزشکی و پت شاپ همراه با متخصصین و کادر کار آزموده ، مخصوص حیوانات خانگی و اصلاح و شستشو حیوانات ، درمان پرندگان و درمان حیوانات خاص و اگزوتیک فعالیت مینماید در بحران ویروس کرونا بصورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات دامپزشکی به حیوانات خانگی و همراه شما می باشد. در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان گربه ایی بودیم که به علت احتمال بیماری استئوپروز یا هیپو پارایئدیسم گربه به بیمارستان آورده شده بود.

بیمارستان دامپزشکی درین با امکان تشخیص و درمان بیماری حیوانات خانگی وامکان بستری حیوان همچنین فراهم بودن فضای پانسیون حیوان و آمادگی انجام خدمات درمان حیوانات خانگی در انواع کلینیک دامپزشکی تخصصی مستقر در بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین مانند کلینیک پرندگان ، کلینیک اگزوتیک ، کلینیک داخلی ، کلینیک جراحی، کلینیک دندانپزشکی حیوانات ، کلینیک چشم حیوانات ، کلینیک سرطان و بیماری های خاص و سایر امکانات به همراه کادر متخصص موجب گردیده این مرکز بعنوان یکی از بزرگترین و مجهزترین مراکز درمان حیوانات خانگی در میان علاقمندان و دوستداران حیوانات مطرح و زبانزد گردد.

بخش داخلى بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی کلینیک دامپزشکی حیوانات درین

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: گربه
  • نژاد: –
  • جنسیت: ماده
  • نام: –
  • وزن: ۴۷۰۰ گرم
  • سن: –
  • وضعیت واکسن: تزریقاتی نداشته
علت مراجعه:

طبق اظهارات صاحب کیس، حیوان در رودخانه درحال غرق شدن بوده که او را پیدا کردند و نجات دادند و به دلیل تعداد زیاد تنفس در دقیقه و عدم توانایی در جست و خیز و فعالیت و بی حالی شدید به دامپزشکی مراجعه کرده اند.

معاینه:

ابتدا دکتر با استفاده از گوشی پزشکی صدای قلب و تنفس کیس را گوش داده و سپس به بررسی اسکلت و ستون مهره ها و استخوان های تحتانی بدن پرداختند.

پس از انجام معاینات اولیه پزشک معالج متوجه انحنای زیاد در ستون مهره شدند و تشخیص بیماری استئوپروز یا هیپو پارایئدیسم را دادند.

بیماری استئوپروز یا هیپو پارایئدیسم همان بیماری پوکی استخوان می باشد.

علت تنفس زیاد در کیس نیز کاهش حجم ریه ها برای تنفس به علت انحنای ستون مهره و دیگر استخوان ها بیان کردند که کیس مورد نظر برای تامین اکسیژن مورد نیاز خود تعداد دم و بازدم بیشتری در دقیقه را انجام می دهد.

همچنین به علت پوکی استخوان شکل استخوان در ناحیه ی صورت حیوان تغییر پیدا کرده و فرم طبیعی خود را ندارد.

علاوه بر این موارد به علت ضعف شدید در حیوان دمای بدن از حالت عادی خود کمتر وحدود ۸ .۳۴درجه سانتی گراد بود.

درمان و دارو:

جهت درمان، پزشک ابتدا سرم قندی تجویز کردند و همچنین به علت آب آوردن ریه ی حیوان ۰.۳ سی سی آموکسی سیلین نیز تجویز کردند.

با توجه به وضعیت کیس، پزشک معالج خودشان با یک سرنگ به پهلوی حیوان سرم را تزریق کردند و بعلت پایین بودن دمای بدن کیس مورد نظر، شلنگ سرم را در داخل یک لیوان آب داغ گذاشتند.

همچنین جهت تشخیص بهتر دکتر درحین کار یک آزمایش خون هم گرفتند برای تعیین cbc.

بعلاوه برای افزایش سریع دمای بدن حیوان، با استفاده از دستکش لاتکس که با آب داغ پر کرده بودند در ناحیه ی شکمی در تماس با بدن کیس قرار دادند.

بیماری پوکی استخوان:

پوکی استخوان یک بیماری رایج در بچه گربه ها است که در اثر متناسب نبودن نسبت یون کلسیم به فسفر در بدن یا کمبود کلسیم یا عدم توانایی استئوسیت ها در جذب کلسیم رخ میدهد.

علائم بیماری:

بر اثر این بیماری علائم زیر ایجاد می شوند:

  • درد در ناحیه ی اندام های تحتانی دست و پا ایجاد می شود
  • سبب انحنا در long bone و ستون مهره ها میشود
  • از دیگر علائم این بیماری تحلیل spinous process است
  • همچنین سبب انحنا ستون مهره به داخل lordosis می شود
  • باعث انحنای ستون مهره به خارج kyphosis می شود

استئوپروز یا هیپو پارایئدیسم گربه

 

 

 

گزارش از محمد مهدی قنادها دانشجوی دكتري دامپزشكي کار آموز دپارتمان داخلی کلینیک دامپزشکی بخش کلینیک اگزوتیک وپرندگان و درمان حیوانات خانگی در بیمارستان دامپزشکی درین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.