بیمارستان دامپزشکی درین

آسم گربه سانان

آسم گربه سانان

آسم گربه سانان

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی بیماری آسم گربه سانان پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات و پرندگان خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

آسم گربه سانان (Feline asthma)

آسم گربه‌سانان یک سندرم است که از طریق فعال شدن یک آلرژن خاص توسط سیستم‌ ایمنی به وجود می‌آید و در نهایت به سرفه، خِس‌خِس کردن سینه و دیسترس تنفسی ختم می‌شود.

از نام‌های دیگر این بیماری میتوان به آسم آلرژیک گربه‌سانان و برونشیت آلرژیک گربه‌سانان نیز اشاره کرد.

️این بیماری به صورت معمول در گربه‌های جوان و یا گربه‌هایی که به تازگی بالغ شده‌اند یافت می‌شود و به جنسیت ربط ندارد.

️به دلیل اینکه این بیماری منشا آلرژیکی نیز دارد، ممکن است علائم آن در مقاطع زمانی‌ مختلفی، همواره در حال تغییر باشد.

علائم بالینی آسم در گربه ها :

گربه‌هایی که از آسم رنج می‌برند ممکن است علائم دشواری در تنفس، خس‌خس سینه، تنفس سریع، سرفه، تنفس با دهان باز یا استفراغ را نشان دهند. این علائم می‌توانند از نظر شدت متفاوت باشند و ممکن است خود به خود رخ دهند و یا با فشار ملایم روی ناحیه گلوی گربه ایجاد شوند. در طول حمله آسم، بسیاری از گربه ها بدن خود را به زمین قوز کرده و گردن خود را در یک وضعیت مشخص به سمت جلو دراز می کنند.

معاینات بالینی آسم در گربه ها :

در معاینات بالینی توسط دامپزشک، با لمس آرام نای، حیوان به سرفه می‌افتد. همچنین با سمع صدای ریه توسط گوشی پزشکی، صدای wheeze نیز شنیده می‌شود.

تشخیص تفریقی آسم در گربه ها :

اصولا هنگام مشاهده سرفه در گربه‌سانان، به دو دسته‌ بیماری‌های قلبی و ریوی پی‌‌میبریم که این بیماری‌ها توسط دامپزشک‌ و با انجام تست‌های گوناگون از یک‌دیگر تفریق داده می‌شوند.

تست‌های تشخیص تفریقی:

۱) رادیولوژی:

در گراف رادیولوژی، الگوی ریوی bronchial و یا bronchointerstitial دیده می‌شود.‌ همچنین hyperinflation ریوی و محبوس شدن هوا در ریه‌ را مشاهده می‌کنیم.

۲) آزمایش خون CBC:

در آزمایش خون این حیوانات، ممکن است eosinophilia مشاهده شود، گرچه نبود این عارضه دال بر عدم وجود بیماری نیست.

۳) آزمایش مدفوع:

به منظور اطمینان از وجود یا عدم وجود انگل‌های تنفسی، چندین مرتبه در طی روزهای مختلف، مدفوع بیمار را بررسی میکنیم.

درمان آسم گربه سانان :

به منظور درمان، بیماران به دو دسته‌ حاد و مزمن تقسیم می‌شوند؛

-در مواقع حاد، اکسیژن‌تراپی و استفاده از داروهای برونکودیلاتور تزریقی بسیار موثر است.

-در موارد مزمن نیز باید تماس بیمار را با محرک‌ها و آلرژن‌های محیطی به حداقل رساند و در صورت وجود التهاب، آن‌را برطرف کرد.

گردآورنده: این گزارش توسط آویشن عسکری دانشجوی ترم ۱۰ مقطع دکتری‌ حرفه‌ای دامپزشکی دانشگاه کرج، برای بیمارستان دامپزشکی درین تهیه شده است.

آسم گربه سانان

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.