بیمارستان دامپزشکی درین

کرم های آسکاریس و انگل ها

کرم های آسکاریس و انگل ها

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی کرم های آسکاریس و انگل ها پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

کرم های آسکاریس و انگل ها

کرم های آسکاریس، انگل های روده ای هستند که نرم و سفید اند و در مقطع عرضی گرد هستند بنابراین به آنها، roundworm نیز گفته می شود.

این انگل ها در طول متفاوت هستند، به طور مثال در حیوانات کوچک، طول آنها ۳ تا ۴ سانتی متر است اما در خوک ها و اسب ها، طولشان به ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر هم می رسد.

لارو عفونت زای این کرم ها، پس از روده ها وارد کبد شده، سپس از طریق مسیر بزرگ سیاهرگ زیرین به سمت شش ها می رود، وارد حلق شده و قورت داده می شود و دوباره وارد دستگاه گوارش می شود و در واقع بلوغ انگل ها در روده ها اتفاق می افتد.

در سگها و گربه ها، مسیر کبدی-ششی را نداریم.

بیماری هایی که این انگل ایجاد می کنند، تا زمانی که میزبان در سلامت باشد و رشد لارو کم باشد، خفیف است اما اگر میزبان از سلامت کافی برخوردار نباشد، گونه های مشخصی مثل ascaris suum و baylisascaris می توانند بیماری های سخت و گاهی کشنده ایجاد کنند که به موجب مهاجرت عصبی یا احشایی این لاروها ایجاد می شوند.

در واقع در میزبان های ناسالم، لاروها از روده ها به سمت سایر نقاط بدن و یا CNS حرکت می کنند که موجب آسیب و التهاب ائوزینوفیلی می شوند.
پس در واقع این لاورها می توانند باعث multi focal eosinophilic gastroentritis شوند.

در حالت وخیم تر، این انگل ها باعث کاهش وزن و کاهش سرعت رشد به علت رقابت غذایی بین میزبان و انگل می شوند و معمولا موجب می شوند شکم میزبان حالت گلابی شکل پیدا کند.

انگل های بالغ ممکن است بالا آورده شوند و یا به شکل اسهال دفع شوند.

سرفه های مقطع می تواند از نشانه های مهاجرت این لاورها به شش ها باشند، مخصوصا در خوک.

گونه ای از این انگل ها سگ و گربه را درگیر می کند : Toxocara : این نوع، می تواند به انسان نیز منتقل شود.

گونه ای از این انگل ها که اسب را درگیر می کند : Parascaris

گونه ای از این انگل ها که خوک را درگیر می کند : genera ascaris

راه ابتلا به این انگل ها، بو کردن یا تماس و لیس زدن مدفوع آلوده است.

درمان با استفاده از قرص های ضدانگل صورت می گیرد و در صورت عدم دفع انگل از طریق مدفوع حیوان یا استفراغ، می توان برای خارج کردن انگل ها، از ملین ها مثل پارافین مایع استفاده کرد.

کرم های آسکاریس و انگل ها

این گزارش توسط مهتا نصرالهی، دانشجوی ترم ۴ دکتری عمومی دامپزشکی دانشگاه سمنان برای بارگذاری در وبسایت بیمارستان درین تهیه شده است.

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

هرگز نباید فراموش کرد ، بیمارستانهای دامپزشکی حیوانات خانگی , و مراکز دامپزشکی در تهران بعنوان یکی از نهادهای مهم در نظام نوین درمان و بهداشت و سلامت جامعه مطرح می باشد. و از این جهت دارا ی اهمیت هستند که منابع عظیمی از سرمایه های انسانی ،مالی و تجهیزاتی را مورد استفاده و کاربردی در مراکز دامپزشکی در پایتخت و حتی دامپزشکی در خاورمیانه قرار می دهند تا ضمن مسئولیت تامین و حفظ “سلامت حیوانات خانگی ” که موجب ارتقا بهداشت و سلامت افراد و نهایتا جامعه را فراهم می نمایند نقشی اساسی بعنوان ستیا در دامپزشکی و رفع مشکلات اجتماعی از جمله اشتغالزائی را نیز عهده دار یاشند و رابطه ایرانیان و دامپزشکی را بیش از پیش نمایان گردانند

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات

در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند.

همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

از آنجائی که بواسطه رشد جامعه شهرنشینی و نگهداری حیوانات خانگی بصورت روز افزون در حال رشد است و متعاقب آن خطر بروز حوادث و اتفاقات برای این موجودات بیش از پیش وجود دارد ایجاد واحدی بعنوان

  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه میباشد ” بیمارستان دامپزشکی ” درین اقدام به راه اندازی بخش ” امداد و فوریتهای دامپزشکی ” و راه اندازی ” کلینیک سیار حیوانات ” یا کلینیک سیار دامپزشکی ” با تهیه و تجهیز ” آمبولانس دامپزشکی ” که در واقع از آن بعنوان ” آمبولانس حیوانات خانگی ” نام برده می شود نموده تا خدمات ” اورژانس و امداد و فوریتهای دامپزشکی ” را بهتر و سریعتر ارائه نماید.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.