بیمارستان دامپزشکی درین

مشکل دستگاه گوارش خرگوش

مشکل دستگاه گوارش خرگوش

مشکل دستگاه گوارش خرگوش

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی مشکل دستگاه گوارش خرگوش پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

بررسی مشکل بی تحرکی دستگاه گوارش خرگوش ( GI stasis in rabbits )

استاز دستگاه گوارش (GI) اصطلاح رایجی است که برای توصیف سندرم کاهش یا عدم تحرک دستگاه گوارش و پیامدهای آن در خرگوش استفاده می شود. این بیماری یکی از شایع ترین اختلالاتی است که در خرگوش های خانگی مشاهده می شود. دستگاه گوارش در خرگوش اهمیت بسیار زیادی دارد و کم کار شدن یا از کار افتادن آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این مشکل اغلب اوقات به دلیل رژیم غذایی نامناسب ایجاد می شود. در این بیماری، به علل مختلف وقتی فیبر دریافتی در رژیم غذایی کم باشد، حرکات دستگاه گوارش کم خواهد شد.

هر نوع غذا نخوردنی می تواند در نهایت این بیماری را ایجاد کند.

گاهی در ابتدای دوازدهه و iliocecocolic valve موهای خورده شده تجمع پیدا می کنند که می توانند موجب انسداد در این نواحی و توقف فعالیت دستگاه گوارش شوند.

علل ایجاد بیماری:

این بیماری میتواند به چند دلیل ایجاد شود :

۱. تنظیم نبودن رژیم غذایی: اولین موردی که برای رژیم غذایی خرگوش توصیه میشود، hay است. مواردی که فیبر خوبی را بتوانند تامین کنند، در رژیم غذایی خرگوش توصیه میشوند.

محلول سبزیجات شامل خاک برگ یونجه + جعفری تازه و ساقه آن + پودر آویشن + پودر نعناع در آب یا سرم رینگر برای حفظ فعالیت دستگاه گوارش و طول عمر خرگوش توصیه میشود.

پلت ها توصیه نمیشوند.

دادن نان یا میوه توصیه نمیشود.

۲. هرچیزی که مشکل دندانی و درد ایجاد کند به طوری که مانع از خوب جویده شدن غذا شود، میتواند موجب جمع شدن موها و انسداد شود. انسداد در نواحی ذکر شده موجب تغییر فلور دستگاه گوارش و … و در نهایت شوک هایپوبولمیک شود.

۳. سنگ مثانه و دردی که به همراه دارد، میتواند مسیر ذکر شده را ایجاد کند.

۴. مشکلات مربوط به خود دستگاه گوارش.

۵. استرس

۶. درد ناشی از شکستگی.

تاریخچه بیماری:

در history که صاحب کیس به ما می دهد این جملات شنیده می شوند که :

تا الان خوب بوده ولی چند روزه که مدفوعش کوچیک و کم شده، دلشو میچسبونه به زمین و دست هاشو به جلو میکشه، قوز میکنه، چشم هاش رو جمع میکنه.

همه اینها نشان دهنده درد هست که در شروع ممکن است همراه با بی حالی نباشد.

تصویر رادیوگرافی:

در تصویر رادیوگرافی، معده و محتویات آن مانند توپ شنی خشک استکه نشان دهنده وجود مواد خشک در معده است.

در این حالت معده در حال از دست دادن آب است در صورتی که در انسداد، معده در حال جذب آب است و به همین دلیل قند خون بالا میرود.
ولی در GI stasis نیازی به تست خون نیست.

درمان :

در درجه اول مایع درمانی صورت میگیرد و در صورتی که جواب مورد نظر را نگیریم میتوان ازمتوکلوپرامید و در صورت نیاز ضد درد استفاده کرد.

بعد از مایع درمانی می توان از ملوکسی کام استفاده کرد.

در رژیم غذایی خانه، حتما محلول سبزیجات مصرف شود.

در کیس هایی که علائمی از dysbiosis شدید می بینیم، آنتی بیوتیک تجویز می شود.

چکیده مطلب مشکل دستگاه گوارش خرگوش :

استاز دستگاه گوارش (GI) در خرگوش یک وضعیت جدی است که در آن غذا از طریق دستگاه گوارش حرکت نمی کند. موارد ضروری در مورد این بیماری عبارتند از:

علائم: خرگوش‌های مبتلا به استاز دستگاه گوارش اغلب نفخ کرده و مدفوع کم یا بدون مدفوع دارند

علل: می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا سایر عواملی باشد که حرکات طبیعی روده را مختل می کند

درمان: درمان شامل آبرسانی مجدد، مدیریت درد و تشویق حرکت دستگاه گوارش از طریق دارو و تنظیم رژیم غذایی است

پیشگیری: ارائه یک رژیم غذایی مناسب و غنی از فیبر و تشویق به ورزش منظم می تواند به جلوگیری از استاز دستگاه گوارش در خرگوش ها کمک کند

نمونه عکس رادیوگرافی:

مشکل دستگاه گوارش خرگوش

این گزارش توسط مهتا نصرالهی، دانشجوی ترم ۴ دکتری عمومی دامپزشکی دانشگاه سمنان برای بارگذاری در وبسایت بیمارستان درین تهیه شده است.

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

هرگز نباید فراموش کرد ، بیمارستانهای دامپزشکی حیوانات خانگی , و مراکز دامپزشکی در تهران بعنوان یکی از نهادهای مهم در نظام نوین درمان و بهداشت و سلامت جامعه مطرح می باشد. و از این جهت دارا ی اهمیت هستند که منابع عظیمی از سرمایه های انسانی ،مالی و تجهیزاتی را مورد استفاده و کاربردی در مراکز دامپزشکی در پایتخت و حتی دامپزشکی در خاورمیانه قرار می دهند تا ضمن مسئولیت تامین و حفظ “سلامت حیوانات خانگی ” که موجب ارتقا بهداشت و سلامت افراد و نهایتا جامعه را فراهم می نمایند نقشی اساسی بعنوان ستیا در دامپزشکی و رفع مشکلات اجتماعی از جمله اشتغالزائی را نیز عهده دار یاشند و رابطه ایرانیان و دامپزشکی را بیش از پیش نمایان گردانند

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات

در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند.

همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

از آنجائی که بواسطه رشد جامعه شهرنشینی و نگهداری حیوانات خانگی بصورت روز افزون در حال رشد است و متعاقب آن خطر بروز حوادث و اتفاقات برای این موجودات بیش از پیش وجود دارد ایجاد واحدی بعنوان

  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه میباشد ” بیمارستان دامپزشکی ” درین اقدام به راه اندازی بخش ” امداد و فوریتهای دامپزشکی ” و راه اندازی ” کلینیک سیار حیوانات ” یا کلینیک سیار دامپزشکی ” با تهیه و تجهیز ” آمبولانس دامپزشکی ” که در واقع از آن بعنوان ” آمبولانس حیوانات خانگی ” نام برده می شود نموده تا خدمات ” اورژانس و امداد و فوریتهای دامپزشکی ” را بهتر و سریعتر ارائه نماید.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.