بیمارستان دامپزشکی درین

ریزش موی سگ و درماتیت سبوره

ریزش موی سگ و درماتیت سبوره

ریزش موی سگ و درماتیت سبوره

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان سگی بودیم که به علت ریزش موی سگ و احتمال ابتلا به درماتیت سبوره و به جهت درمان به کلینیک دامپزشکی درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط امیرعلی فرازی مجد دانشجوی ترم ۷ دانشگاه تهران که به عنوان کارآموز با بیمارستان دامپزشکی درین همکاری دارد تهیه و ارسال گردیده و در آن شرح حال و روند رسیدگی و درمان بیمار توضیح داده شده است که در ادامه تقدیم علاقه مندان می گردد.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی – بخش داخلی بيمارستان دامپزشکی درين دپارتمان حیوانات خانگی 

مشخصات بیمار:

  • نوع حیوان: سگ
  • نژاد: –
  • جنسیت: –
  • نام حیوان : –
  • وزن: ۳ کیلو
  • سن: ۷ ماهه
  • دما: –
  • وضعیت: –

علت مراجعه:

توضیحات صاحب کیس : بخاطر ریزش شدید مو و بوی بد بدن تصمیم گرفته بودند به دکتر مراجعه کنند.

معاینه و تشخیص:

دکتر بعد از معاینه و مشاهده شوره های موجود در بدن حیوان و التهاب پوست درماتیت سبوره تشخیص دادند.

در ادامه دکتر پرسید از کی این مشکل شروع شده و صاحب کیس توضیح دادند از وقتی که پت مدتی را در پانسیون بوده است و دکتر گفت احتمالا علت این مشکل، تغییر رژیم غذایی پت در این مدت بوده است.

درمان :

دکتر برای درمان ریزش موی سگ و درماتیت سبوره پت، شامپوی مخصوصی برای شست و شو و کرمی برای مالیدن به پوست تجویز کردند.

ریزش موی سگ و درماتیت سبوره

توضیحات در مورد درماتیت سبوره :

درماتیت سبوره به ۲ شکل اولیه و ثانویه دیده می شود. در سگ ها، سبوره یک بیماری پوستی است که باعث نقص در کراتینه شدن می شود. کراتینه سازی فرآیندی است که در آن لایه بیرونی محافظ پوست به طور مداوم توسط سلول های جدید پوست تجدید می شود. سبوره منجر به افزایش تشکیل پوسته، گاهاً چرب شدن بیش از حد پوست و پوشش مو و اغلب التهاب و عفونت ثانویه می شود.

سبوره اولیه یک اختلال پوستی ارثی است. بیشتر در سگ های آمریکایی کوکر اسپانیل، انگلیسی اسپرینگر اسپانیل، باست هاند، وست هایلند وایت تریر، داچشاند، لابرادور و گلدن رتریور و سگ ژرمن شپرد دیده می شود. در میان سگ‌های مبتلا به سبوره، معمولاً سابقه خانوادگی این اختلال وجود دارد که نشان می‌دهد عوامل ژنتیکی دخیل هستند. این بیماری در سنین پایین (معمولاً کمتر از ۱۸ تا ۲۴ ماهگی) شروع می شود و در طول زندگی سگ پیشرفت می کند.

سبوره ثانویه نشانه یک بیماری زمینه ای است که باعث پوسته پوسته شدن بیش از حد، پوسته پوسته شدن یا چرب شدن بیش از حد می شود که اغلب با التهاب پر از چرک، عفونت و ریزش مو همراه است.

نحوه تشخیص درماتیت سبوره :

تشخیص سبوره اولیه برای سگ‌هایی که در آن‌ها همه علل زمینه‌ای احتمالی سبوره حذف شده‌اند، مشکل است. بیشتر سگ های مبتلا به سبوره، شکل ثانویه این بیماری را دارند. شایع ترین علل زمینه ای اختلالات هورمونی و آلرژی است. هدف شناسایی و درمان این علل زمینه ای است. اگر سن شروع کمتر از ۵ سال باشد، به احتمال زیاد آلرژی علت زمینه ای است. اگر سبوره در سگ‌های میانسال یا مسن‌تر شروع شود، احتمال اختلالات هورمونی بیشتر است. کمبود خارش به از بین بردن آلرژی، گال و سایر بیماری های خارش کمک می کند. اگر خارش کم باشد، دامپزشک شما به دنبال حذف اختلالات هورمونی، سایر بیماری های داخلی یا سایر بیماری های پوستی اولیه است. اگر خارش قابل توجه باشد، آلرژی، گال و کک نیز مورد توجه دامپزشک قرار می گیرد.

سایر ملاحظات مهم در تشخیص عبارتند از وجود ادرار بیش از حد، نوشیدن بیش از حد، رفتار گرماجویی، چرخه غیر طبیعی فحلی، عفونت های پوستی، رژیم غذایی، پاسخ به داروهای قبلی، قارچ ها یا باکتری های موجود و محیط.

دامپزشک حیوان خانگی شما را یک معاینه فیزیکی کامل از جمله سیستم های اندام داخلی و یک معاینه جامع پوستی انجام می دهد. این اولین قدم در شناسایی علت زمینه ای است. معاینه پوست نوع و توزیع ناهنجاری ها را مستند می کند.

علایم درماتیت سبوره :

وجود ریزش مو؛ و درجه بو، پوسته پوسته شدن، چرب بودن و بافت پوست و پوشش مو. وجود جوش های فولیکولی، پاپول ها (جوش ها)، پوسته ها و سایر برجستگی ها معمولاً نشان دهنده وجود پیودرمای سطحی (عفونت باکتریایی) است. تیره شدن پوست نشان دهنده تحریک مزمن پوست (مانند عفونت یا التهاب) و ضخیم شدن پوست نشان دهنده خارش مزمن است. عفونت قارچی همیشه در طول این فرآیند در نظر گرفته می شود.

عفونت ثانویه یک مشکل برای سگ های مبتلا به سبوره است. ناهنجاری های کراتینه شدن در سگ های سبوره معمولاً شرایط ایده آلی را برای عفونت های باکتریایی و مخمری فراهم می کند. خود ضربه ای که در حیوانات خارش دار رخ می دهد، احتمال عفونت ثانویه را افزایش می دهد. عفونت‌ها به خارش می‌افزایند و معمولاً مسئول مقدار قابل‌توجهی التهاب، پاپول‌ها، پوسته پوسته، ریزش مو و پوسته‌ها هستند. نمونه هایی از مناطق آسیب دیده برای شناسایی مقدار و نوع باکتری یا مخمر موجود گرفته می شود. در سگ سبورئیک با خارش، عفونت ممکن است همه یا بیشتر علائم را ایجاد کند. سایر بیماری ها ممکن است با پاکسازی عفونت ها آشکار شوند. بنابراین، باید مطمئن شوید که از هر درخواست معاینه پیگیری که توسط دامپزشک خود ارائه شده است، پیروی کنید.

همچنین ممکن است آزمایش‌های اضافی لازم باشد، از جمله خراش دادن پوست، کشت قارچ‌ها و باکتری‌ها، شانه کردن کک‌ها، بیوپسی پوست و آزمایش‌های خون و ادرار.

منبع‌: https://www.msdvetmanual.com

ریزش موی سگ و درماتیت سبوره

ریزش موی سگ و درماتیت سبوره

توجه : گزارشات مختلفی که در سایت بیمارستان دامپزشکی درین در خصوص روند درمان بیماری ها ارائه می گردد صرفا جهت اطلاع و اشنائی با مراقبت های اولیه بوده و موکدا تاکید می گردد از هر گونه خویش درمانی حیوانات خانگی جدا خوداری نمائید

 


بیمارستان دامپزشکی در تهران

بسیاری از صاحبان و سرپرستان حیوانات خانگی به محض روبرو شدن با مشکل در دنیای مجازی بدنبال ” بهترین دامپزشکی ” می گردند و با سرچ کلماتی مانند

  • ” بهترین دامپزشکی تهران “
  • و یا ” بهترین دامپزشکی مرکز “

تلاش در یافتن ” بهترین درمانگاه حیوانات ” و یا ” بهترین دامپزشکی کشور ” می کنند. برخی بدنبال جملاتی مانند ” بهترین کلینیک دامپزشکی ” و امثال آن مانند ” بهترین درمانگاه دامپزشکی ” می گردند و البته صاحبان پرندگان این جستجو را با جملاتی مانند

  • ” بهترین کلینیک پرندگان “
  • و یا ” بهترین بیمارستان دامپزشکی “

سرچ و پیگیری می کنند.

دامپزشکی حیوانات کوچک در بیمارستان دامپزشکی درین بعنوان یک مرکز دامپزشکی در شرق پاسخگوی نیازهای دامپزشکی در مرکز بوده و بعنوان دامپزشکی مرکزی کشور مطرح و همچنین بواسطه دسترسی بزرگراهی راحت و خارج از طرح پاسخگوی صاحبان حیوانات نیازمند به دامپزشکی در نیاوران و حتی دنبال کننده گان دامپزشکی در پاسداران و یا سایر متقاضیان دامپزشکی ایران می باشد و بی شک حیوانات خانگی همشهریان و حتی سایر حیوانات ایرانیان در دامپزشکی درین تجربه بهتری خواهند داشت.

 


آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله

  1. بخش جراحی حیوانات ،
  2. داروخانه دامپزشکی ،
  3. آزمایشگاه حیوانات ،
  4. رادیولوژی
  5. و سونوگرافی

همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند

  • پت شاپ
  • و اصلاح و شستشوی حیوانات
  • و بستری حیوانات
  • و سایر خدمات و امکانات
  • “اورژانس حیوانات “
  • یا “فوریتهای دامپزشکی “
  • و “امداد و اورژانس دامپزشکی “

از نیاز های جامعه می باشد.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۰/۳۰ صبح الی ۲۴ شب ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.