بیمارستان دامپزشکی درین

ریزش موی خرگوش

ریزش موی خرگوش

ریزش موی خرگوش

در این مطلب در بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین میزبان خرگوشی بودیم که برای مشکل ریزش موی خرگوش به بیمارستان درین آورده شده بود. گزارش زیر توسط کار آموز رشته دامپزشکی کیانا محمدی دانشجوي دانشگاه آزاد کرج در بخش کلینک اگزوتیک و حیوانات خاص در بیمارستان دامپزشکی درین، همراه با عکس تهیه شده و تقدیم حضور می گردد :

بخش داخلی بیمارستان دامپزشکی درین دپارتمان حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص كلينيک دامپزشكی

مشخصات بیمار:
  • نوع حیوان: خرگوش
  • نژاد: –
  • جنسیت: –
  • نام: –
  • وزن: ۲ كيلوگرم
  • سن: –
  • دما:-
  • وضعیت: –
علت مراجعه:

طبق اظهارات صاحب كيس به علت ریزش موی شدید و اينكه موی کف پا زبر شده بود، به كلينيك دامپزشكي بيمارستان درين مراجعه كرده بودند

معاینه :

پس از معاینات باليني اوليه، پزشک معالج تشخیص بیماری پودودرماتیت  دادند که معمولا ناشی از شرايط نامساعد محيط زندگي حيوان، بی تحرکی حیوان در اثر چاقی، قفس کوچک که حرکت را محدود می کند و نبودن پوشال در زیر حیوان مي باشد.

درمان:

جهت درمان ریزش موی خرگوش داروهاي زير تجويز شد و نحوه استفاده از آنها به صاحب كيس آموزش داده شد:

  • داروي ضد التهاب
  • قطره ویتامین AD

درمان حدودا دو ماه باید بصورت مستمر ادامه پیدا کند.

همچنين حیوان فقط روی پوشال قرار بگیرد و به هیچ عنوان در خانه آزاد نباشد.

بیماری pododermatitis :

بيماري پودودرماتیت اولسراتیو ( درد دردناک )، معمولاً در نتیجه قرار گرفتن حیوان بر روی موزاییک، ملافه های کثیف یا مرطوب ، بی تحرکی حیوان در اثر چاقی ، قفس های کوچک که حرکت را محدود می کند و نبودن پوشال در زیر حیوان ایجاد می‌شود.

این ضایعات گرانولوماتوز اولسراتیو سطح کف پا را درگیر می کند و ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد. اما پنجه های جلویی حیوان کمتر درگیر می‌شوند.

عفونتهای باکتریایی ثانویه ، مانند S. aureus باعث وخامت این زخم ها می‌شوند.

این عفونت های مزمن می توانند به آبسه تبدیل شوند و یا به استخوان زیرین گسترش یافته و منجر به استئومیلیت شوند.

ضایعات اولیه یا خفیف مناطقی از پاها را درگیر می‌کنند و باعث زبر شدن و نازک شدن موی‌آن نواحی می‌شود.

این ضایعات ممکن است به زخم های باز و دارای ترشحات مخاطی و چرکی منجر شود.

ضایعات شدید باعث لنگش و عدم تمایل به حرکت می شود. خرگوش ها ممکن است بی اشتها و افسرده باشند.

 

ریزش موی خرگوش

ریزش موی خرگوش

 

نگهداری از حیوانات خانگی

انسان امروز و محدودیتهایش در کنار حس علاقه و نیاز های عاطفی وپرورش حس مسئولیت پذیری و حفاظتی ، بستر نگهداری از حیوانات خانگی یا PET را برای خود فراهم نموده ، حیواناتی که بالقوه برای شخص نگهدارنده و سایر اطرافیان و خانواده او خطر و تهدیدی نداشته باشند و البته آنچه باید مورد توجه ودقت قرار گیرد فضا و امکاناتی است که باید فراهم گردد تا حیوان بتواند در محیط کوچک خانه نیازهای فیزیولوژیک مانند جفتگیری ، همسرگزینی ، زایمان و پرورش فرزند را براحتی انجام دهد ، تا بتوانند سودمندی های عاطفی و فیزیکی را برای نگهدارنده و اطرافیان خود ایجاد نمایند.

حیوانات خانگی را در دو گروه حیوانات عادی و معمول مانند سگ و گربه و انواع پرنده و ماهی و … و دسته دوم را بعنوان حیوان خانگی غیر معمول و یا اگزوتیک ( EXOTIC) مانند خرگوشها، همستر و موشها و میمون و جوجه تیغی و … میتوان دسته بندی و تقسیم کرد و البته در کنار آنها دسته سومی هم هستند که بعنوان حیوان خانگی نبوده و هر آن امکان بیداری غرایز ذاتی و فیزولوژیک وحشی آنها بروز کرده و تعهدیدی برای نگهدارنده و اطرافیان باشند مانند انواع شیر و ببر و پلنگ و تمساح و انواع خزنده و مار و … که هرچند از بدو تولد و کودکی در محیط خانه رشد یافته باشند باز هم به دلایل مذکور خطرناک هستند

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد ( ۲۴ ساعته ) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.