بیمارستان دامپزشکی درین

تومور دستگاه تناسلی سگ

تومور دستگاه تناسلی سگ

تومور دستگاه تناسلی سگ

در این مطلب در بخش مقالات بیمارستان دامپزشکی درین به بررسی عارضه تومور دستگاه تناسلی سگ پرداخته ایم و مواردی را که در این زمینه باید با آنها آشنا شوید را شرح داده ایم.

کلینیک دامپزشکی حیوانات خانگی بیمارستان دامپزشکی شبانه روزی درین

تومور دستگاه تناسلی سگ

Canine transmissible venereal tumour (CTVT) یا transmissible venereal tumour (TVT) یا Sticker’s sarcoma

تومورهایی هستند که از رشد نامنظم سلولها به نام هیستیوسیت بوجود می آیند.

هیستوسیت ها نوعی سلول ایمنی بدن هستند که در بسیاری از نواحی بدن از جمله پوست یافت می شوند. TVT از هیستیوسیت های پوستی ایجاد می شوند.

این بیماری یک سرطان قابل انتقال در سگ ها است که هر دو جنس نر و ماده را درگیر میکند‌.

این تومور به واسطه ی انتقال سلول های سرطانی در سگ ها معمولا در حین جفتگیری پخش میشود ولی می تواند یا بو کردن لیسیدن و زایمان منتقل شود.
CTVT مرتبط با بخش خارجی دستگاه تناسی هر دو جفت نر و ماده است.

این نوع تومور بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ، به ویژه در آمریکای مرکزی/جنوبی ، جنوب ایالات متحده ، آسیا و آفریقا دیده می شود ، اگرچه در سراسر جهان رخ می دهد.سگها از هر نژاد ، سن و جنسیت مستعد هستند ، اما بیشتر در سگهای نژاد mixed ، سگهایی که عقیم نشده اند مشاهده می شود.

علایم این تومور بستگی به محل آن دارد. اگر روی آلت تناسلی باشد ممکن است بافت ضخیم، نامنظم، کبود بوده و خونریزی مشاهده شود. از نشانه های دیگر می توان یه ضایعات گل کلم مانند اشاره کرد.

این نوع تومور معمولاً از طریق سیتولوژی تشخیص داده می شود. سیتولوژی بررسی میکروسکوپی نمونه های سلولی است. نمونه های سلولی را می توان با سواب ناحیه یا آسپیراسیون یا جمع آوری کرد یا بیوپسی تهیه کرد.

درمان

برداشتن کامل جراحی ، پرتودرمانی و شیمی درمانی از درمان های موثر هستند. با این حال ، شیمی درمانی به عنوان درمان انتخابی در نظر گرفته می شود. برش کامل جراحی ممکن است به دلیل موقعیت این تومورها مشکل باشد. جراحی به تنهایی اغلب منجر به عود می شود که در صورت مقاومت به شیمی درمانی ، پرتودرمانی ممکن است مورد نیاز باشد. پیش آگهی‌ بیماری خوب است.

گردآورنده: فهیمه پورحسین دانشجوی ترم ۱۲ دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد گرمسار

 

آشنایی بیشتر با بیمارستان دامپزشکی درین

حضور دامپزشکان و متخصصین دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی درین و وجود بخشها و قسمتهای مختلف منجمله بخش جراحی حیوانات ، داروخانه دامپزشکی ، آزمایشگاه حیوانات ، رادیولوژی و سونوگرافی همچنین امکانات سرم تراپی حیوانات و واکسیناسیون حیوانات و تزریقات و فیزیوتراپی حیوانات و حتی خدمات جانبی مانند پت شاپ و اصلاح و شستشوی حیوانات و بستری حیوانات و سایر خدمات و امکانات در مرکز درمانی و انواع کلینیک حیوانات مستقر در بیمارستان دامپزشکی درین برای انواع پت و حیوان خانگی و پرندگان و حیوانات اگزوتیک و حیوانات خاص ،این امکان را فراهم نموده تا صاحبان حیوانات همراه ، بتوانند با مراجعه حضوری و دوره ای پت خود را مورد معاینه و برسی دوره ای قرار داده و از سلامت او مطمئن شوند. همچنین چنانچه بیماری و مشکلی برای پت و پرنده و یا حیوان خانگی و اگزوتیک پیش آمد، اقدامات درمانی و حتی اورژانسی را بصورت شبانه روزی دریافت کنند.

ساعات کار بیمارستان درین

ساعت کار بخش داخلی، اورژانس، داروخانه، پت شاپ، بستری و رادیولوژی، آزمایشگاه و سایر بخش های بیمارستان دامپزشکی درین  بصورت شبانه روزی می باشد (۲۴ ساعته) و تنها کلینیک تخصصی پرندگان با حضور متخصصین پرنده همه روزه از ساعت ۱۳ الی ۲۱ ( ۱ تا ۹ شب ) ارائه خدمات می نماید.

لازم به ذکر است چنانچه علاقه به نگهداری از سگ و یا گربه در منزل و یا محیط کار را دارید، بیمارستان دامپزشکی درین با همکاری متخصصین حیوانات خانگی در بخش های ویژه و مجهز برای درمان این حیوانات، همه روزه آمادگی درمان، معاینه و ویزیت دوره ای حیوان شما را در بخش کلینیک حیوانات بیمارستان دامپزشکی درین را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.