بیمارستان دامپزشکی درین

تربیت و اصول آموزش سگ ها بخش دوم

 

پارس کردن سگ :

  • اغلب مردم فکرمی کنند سگ ها بدون دلیل وفقط برای اینکه عملی انجام داده باشند پارس می کنند اما واقعیت چیزی غیرازاین می باشد.
  • بیشترسگ ها هنگامی که بخواهند صاحب خود را ازخطری آگاه کنند ویا اینکه شادی وخوشی خود را ازبازی وجست وخیزی که داشته اند بیان نمایند پارس می کنند.
  • زمانی که سگ درپاسخ به دستوروفرمان صاحبش پارس می کند قصد دارد که تسلط ونفوذ خود را نشان دهد
  • وقتی سگ تصمیم دارد به شما حمله کند ؛ خرناس می کشد وبا این صدا میخواهد به شما اخطاردهد که بایستید وفاصله خود را با او حفظ کنید. سگی که خرناس می کشد نسبت به سگی که پارس می کن خطرناکترهست.

پارس کردن در سگ ها یک عمل کاملا طبیعی است و روشی برای برقراری ارتباط با محیط اطراف و بیان احساسات می باشد. سگها با پارس کردن شادی، ترس، بی حوصلگی، دلتنگی، خستگی، گرسنگی، احساس خطر و حفاظت از قلمرو خود و صاحب را بیان می کنند. سگهایی که بصورت اجتماعی زندگی می کنند بیشتر از سگهایی که منفرد نگهداری می شوند پارس می کنند. ص۱۷

 

آنها برای نشان دادن قدرت، کنترل محدوده و قلمرو، حمایت از لانه و توله ها پارس می کنند. در بیشتر موارد علت اصلی پارس سگهای آپارتمانی صحبت کردن و پاسخ دادن صاحب به سگ می باشد. مثلا سگ پارس می کند و صاحب در را برایش باز می کند. سگ پارس می کند، صاحب به حیوان آب یا غذا می دهند، سگ از چیزی احساس ترس کرده، پارس می کند و صاحب سریعا خود را به سگ میرساند و…

این روشها باعث می شود که سگ بیاموزد، چگونه با پارس کردنش به خواسته ها و نیازهایش برسد. صاحبان باید قبل از تبدیل شدن پارس سگ به یک عادت آزار دهنده برای خود و همسایگان، از همان دوران تولگی با روشهای تربیتی به کنترل آن بپردازند، زیرا هدفمند کردن پارس سگ در دوران تولگی بسیار ساده تر از دوران بلوغ سگ می باشد.
بیاد داشته باشید که پارس سگ ارتباط مستقیمی با نژاد و کارایی حیوان دارد به همین دلیل باید قبل از خرید سگ دربارۀ نژاد آن تحقیق شود که آیا نژاد مد نظر شما در گروه سگهای پر پارس قرار دارد یا خیر و همچنین صاحبان باید برای رفع پارس سگ بسیار حوصله و تلاش داشته باشند

ابتدا باید عواملی که سبب پارس حیوان می شود شناسایی و برای رفع آنها اقدام شود. که شامل موارد زیر می باشد:
_ ترس از صداهای بلند است.

_ بی حوصلگی و کمی فعالیت روزانه.

_ احساس درد و ناراحتی جسمی.

_ جلوگیری از جفتگیری، قرار داشتن در دوران بارداری و حمایت از توله ها.

_ خاطرات ناخوشایند در گذشته.

_ محافظت به عنوان سگ چوپان، سگ نگهبان و سگ شکار.

_ عادات نادرست رفتاری.

چگونگی جلوگیری از پارس سگ
سگهایی که برای نگهبانی و گارد مورد استفاده قرار می گیرند، پارس مهمترین قسمت فعالیت آنها می باشد. هیچگاه نباید مانع پارس این گروه از سگها شد. پارس سگ نگهبان دلیلی برای ورود افراد و حیوانات غریبه و احساس خطر در محیط تحت کنترلشان می باشد. اما شما می توانید برای کم کردن پارس سگهای خارج از منزل از وسیله ای استفاده کنید که با ارسال سیگنال سبب کنترل پارس سگ می گردد.

 

برای جلوگیری از پارس سگهای آپارتمانی به روش زیر عمل کنید:
زمانی که سگتان با پارس کردن چیزی از شما خواست به آن ندهید بلکه از کلمه نه استفاده کرده و بعد از ساکت شدن مثلا در را برایش باز کنید و یا غذایی در اختیارش قرار دهید. در غیر این صورت سگ به این روش عادت کرده و به صورت مداوم پارس می کند. و زمانی که سگ همچنان به پارس کردن ادامه داد با اسپری آبپاش به صورت سگ آب پاشیده و کلمه نه را تکرار می کنید.
اگر سگ شما فقط در زمانی که در منزل تنها است پارس می کند به روش زیر عمل کنید:
ابتدا سگ را در اتاقی قرار داده تمام وسایل سگ از جای خواب گرفته تا اسباب بازی هایش را در اختیارش قرار دهید و وسایلی که برای سگ خطرآفرین است را از اتاق خارج کنید و در را ببندید و پشت در منتظر بمانید زمانی که سگ اولین تک پارس خود را زد در را با شتاب باز کرده نام سگ و کلمه نه را تکرار کرده و با آبپاش به صورت سگ آب می پاشید و در را می بندید و چند بار این عمل را انجام میدهید زمان این آموزش از دو دقیقه شروع می شود و در مراحل بعدی به زمان داخل اتاق بودن سگ اضافه می شود. سگ شما باید بیاموزد یک نیم روز در اتاق تنها بماند. در هنگامی که زمان آموزش طولانی می شود بهتر است لباسی که بوی بدن شما را میدهد در پشت در قرار دهید تا سگ گمان کند شما همچنان آنجا ایستاده اید نا از پارس کردن خودداری کند. تنها زمانی در اتاق برای خارج شدن سگ باز می شود که سگ پارس نکند.

جلوگیری از پارس کردن سگ در زمان عبور افراد از پشت در آپارتمان و حیاط:
سگ را با بند و قلاده نزدیک در ببندید و از فرد غریبه ای که بیرون در حیاط یا منزل ایستاده بخواهید محکم به در بکوبد یا زنگ بزند. زمانی که سگ شروع به پارس کرد، با صدای محکم کلمه نه را گفته و با آبپاش سگ را خیس کنید چند بار این عمل را در روز انجام دهید. (زمانی که سگ از آبپاش ترسید دیگر نیازی نیست هر بار حیوان را خیس کنید فقط نشان دادن آبپاش و بیان کلمۀ نه کافی است) با این روش هر بار فاصلۀ بین پارسها بیشتر می شود و به کلی ازبین می رود. بیاد داشته باشید آموزشها در طول یک هفته هر روز باید انجام شود.

استفاده از لوازم کمک آموزشی
قلاده های نویزی: که در زمان پارس سگ صدای از خود ایجاد می کنند و سبب متوقف شدن پارس حیوان می شود. بیاد داشته باشید این قلاده نباید بصورت مداوم به گردن سگ بسته شود در غیر این صورت سگ به صدای قلاده عادت پیداکرده و دیگر قلاده تاثیر گذشته را نخواهد داشت.
قلاده های آبپاش: این قلاده ها در زمان پارس سگ بصورت خودکار آب را اسپری می کنند.
پوزبند: پوزبند مورد استفاده بهتر است که از نوع پارچه ای و نرم باشد تا باعث آزار سگ نگردد و آنرا باید بصورت تنبیه مورد استفاده قرار دهید نه به حالت مداوم و باید از آن خارج از زمان تغذیه حیوان استفاده شود. زمانی که سگ پارس کرد و به کلمۀ نه و اسپری آبپاش عکس العمل نشان نداد در آن صورت ۳ دقیقه پوزبند را به پوزۀ سگ می بندید و سپس باز می کنید.
اسباب بازیهای فکری: مانند توپ های و لوله های جایزه. اینگونه اسباب بازیها سبب می شوند سگ زمان طولانی سرگرم شود.

ین گروه از اسباب بازیها را باید در زمانهایی که حیوان اصرار به بازی دارد و یا در زمانی که قصد ترک منزل را دارید در اختیار سگ قرار دهید.

 

پارس کردن اکثرافرادی که سگ دارند نمی خواهند سگ هایشان زیادی  پارس کند    بر طبق رفتارهای حیوانات ، سگها برای برقراری ارتباط با یکدیگر پارس می کنند ، بویژه ارتباط بین سگ و انسان. دیگر دلایل پارس کردن سگها به علت اظطراب ، تهاجم ، دفاع ، خطر و نا امنی می باشد. تعیین کردن اینکه چه زمانی پارس کردن درست و چه زمانی اشتباه است ، کار شما می باشد. برای انجام این کار شما احتیاج به صبر و شکیبایی و همچنین درک واقعی ذات سگ خود دارید. شما باید بدانید که سگتان به چه شکلی با شما ارتباط برقرار می کند. شما باید پارس و رفتارهای مخصوص سگتان را به هنگام نیازش به چیزی بدانید. دانستن پارسی که به معنای گشنگی او است ، دانستن پارسی که به معنای وجود بیگانه در محدوده شماست و … ضمناً سگهایی وجود دارند که بدون هیچ دلیلی بطور غیر قابل کنترل شده ای پارس می کنند. این سگها یا بخوبی تربیت نشده اند و یا بسیار نازپرورده هستند. پس اگر سگ بدون هیچ دلیلی و غیر قابل کنترل پارس کرد بعلت رفتار و اخلاقش می باشد. شما باید فرمان درستی را بکار برید. ممکن است شما نخواهید به سگتان حرکات خاصی را آموزش دهید ولی  باید با بکار بردن شیوه های زیر او را از پارس کردن باز دارید:

  1. سر موقع به او غذا دهید: توجه داشته باشید که اگر در شب به سگ خود غذا ندهید ممکن است از بیدار بودن در شب لذت می برید! به این دلیل که سگتان تا زمانی که گرسنه باشد پارس خواهد کرد. هرگز نگذارید سگتان گرسنه بماند.
  2. سگتان را برای مدت زمان طولانی در جایی محبوس نکنید: زیرا خستگی ، عدم فعالیت و حبس بودن باعث بروز رفتار و اخلاق نامطلوب در سگ می شود. بله بله ، شما دوست ندارید که سگتان به کسی صدمه زده و خودش را کثیف کند ، عدم فعالیت موجب دیوانگی در آنها می شود.  ص۲۳

 

  1. بی دیل سگ خود را مورد تشویق و تحسین قرار ندهید: زمانی که سگها را تشویق می کنید از خودشان عکس العمل نشان می دهند ، حتی اگر بی دلیل باشد… آنها قادر به تشخیص نیستند. بنابراین اگر سگتان زیاد سر و صدا می کند او را تنبیه جسمی نکنید زیرا او فکر می کند که کار درستی را دارد انجام می دهد.
  2. به سگتان چیزی دهید تا با آن سرگرم شود: چیزی برای جویدن… بی کاری او را تبدیل به یک موجود دیوانه می کند پس او را همیشه مشغول به انجام کاری نگه دارید. بعد از غذا اسباب بازیی جهت جویدن در اختیارش بگذارید.
  3. برای انجام حرکات و رفتارهای خوب به او پاداش دهید: اگر کار خوبی انجام داد تشویقش کرده یا به او غذا دهید. این تمرین بطور طبیعی باعث جلوگیری سگ از انجام رفتارها و حرکات بد می شود.

سگ هایی که خرناس می کشند قصد دارند خود را بعنوان عضو مهمی درگروه مطرح نمایند. سگ ها همچنین می دانند که نالیدن یا زوزه کشیدن می تواند وسیله ای باشد برای دستیابی به آنچه که می خواهند. زوزه کشیدن سگ دلیلی برسازگاری است. سگ ها با زوزه کشیدن. مطیع بودن وسازگاربودن خود را اظهارمی نمایند. زوزه کشیدن دربین سگ های وحشی به معنی صدا کردن اعضای جدا شده است. سگ های وحشی با زوزه سگ هایی را که ازگروه جدا شده اند صدا می کنند وآنها را گرد هم می آورند.

زمانی که سگ به پشت درازمی کشد وشکمش را نمایان می کند درواقع یک سگ مطیع وآرام می باشد. درنتیجه به مدت طولانی درچشمان شما نگاه می کند واین نشانه ای است برای اینکه او سگی جنگی نیست. بنابراین اگرسگی به ویژه سگ خرناس کش به چشمان شما نگاه کرد یقین بدانید شما را به مبارزه می طلبد پس ازنگاه کردن وزل زدن به چشمانش بپرهیزید. هنگامی که سگ پنجولش را به شما می دهد ازشما چیزی می خواهد وبدانید که این عمل درسگ ها فطری وغریزی است

اغلب افراد تصورمی کنند تکان دادن دم سگ همواره به معنی ابرازشادی حیوان است واین تصوری نادرست است. اگربه سگ محبت کنید واورا شاد نمایید دم سگ به طورافقی می ایستد. ایستادن دم سگ علامت ونشان خرسندی اوست واگربه صورت برجسته بایستد نشانی اززیرکی اوست البته هنگامی که هیجان زده می شود نیزدم اوبه همین صورت می ایستد واما اگردم سگ پایین باشد یعنی بین پاهایش قراربگیرد به این معنی است که سگ مضطرب است واحساس ناامنی وترس می کند.

سگ ها با هم ارتباط برقرارمی کنند اما برای خودشان قلمرو ومرزی را مشخص می نمایند که هیچکس حق وارد شدن به قلمرویشان را ندارد. هنگامی که سگتان را برای پیاده روی روزانه بیرون می برید امکان دارد درده یا پانزده ویا حتی بیست مکان بایستد وادرارکند وشاید این عمل باعث تعجب شما شود اما بدانید که این کارمسئله مهمی برای سگ ها می باشد.

بطورکلی سگ های  نراین عمل را نسبت به سگ های ماده بیشترانجام می دهند. وقتی سگی قلمرو ومحدوده زندگی خود را با علامت مشخص می کند سگ های دیگرباید بدانند که آن محدوده را مورد تجاوز وتعدی قرارندهند زیرا سگ برای دفاع ومراقبت ازخود هرکاری را که قادرباشد انجام می دهد. بیشترسگ ها مراقبت را با پارس کردن خرناس کشیدن آشکارمی کنند. بررسی ها نشان می دهند که قلمرو اجداد سگ ها – گرگ ها – درحدود صد مایل(km16) می باشد. آیا این مسئله شگفت انگیز نیست که سگ ها حتی هنگامی که کارگران برای آنها غذا می برند ومقابل درلانه اشان می ایستند اندکی ناراحت وخشمگین می شوند.

همانطورکه سگ های وفادار ومسئول ازقلمرو وناحیه خود به خوبی حراست می کنند ومحکم واستوارمی ایستند به همان اندازه نیازبه سرگرمی تفریح وبازی نیزدرزندگی اشان دارند. صاحبان سگ ها ازجنگل ها جهت بازی کردن سگ هایشان استفاده می کنند. به این ترتیب آنها علاوه براینکه به بازی وجست وخیزمی پردازند مهارت های لازم جهت مهمترین شکارکردن ها را می آموزند. سگ های خانگی تیمارکردن بعد ازبازی های پرسروصدا مسابقه دادن با بچه ها. گرفتن توپ. تقلا کردن برای کشیدن اجسام را می آموزند اما شکارکردن. حمله کردن وسرانجام دریدن طعمه ازجمله مهارت هایی است که سگ ها درجنگل ها احتیاج دارند که یاد بگیرند.

سگ هایی که به صورت اهلی ورام زندگی می کنند به این مهارت ها نیازندارند اما احتیاج دارند که نیازبه فعالیت که بطورغریزی درنهادشان نهفته است رابا بازی کردن وکمک گرفتن ازسایرغرایزشان مرتفع کنند. باید بدانید که کمبود بازی وتفریح می تواند عامل مهمی برای تخطی سگتان شود. بنابراین مهم است درروز زمانی را برای بازی کردن با سگ خود حتی بعد ازاینکه به سنین بزرگسالی رسید درنظربگیرید

 

تربیت به روش اولیه  مادر :

. در شرایط طبیعی سگ ماده خود آموزش راشروع می کند. چنانچه شما به همان روش مادراقدام به تربیت نمائید کارتان بسیارآسانترخواهد شد. آموزشهای اولیه مادربه شرح زیراست.

  • سگ مادرهمیشه با هرکدام ازتوله هایش به یک شکل ثابت رفتارمی کند. اونه به توله های خود بی توجهی می کند ونه توجه بیش ازحد برای آنها قائل می شود
  • سگ ماده بلافاصله توله متخلف را تنبیه می کند. درحالیکه نحوه کم توجهی توله می تواند تنبیه را به مجازات متصل سازد
  • سگ ماده بدون عصبانیت وخشم توله متخلف راتنبیه می کند. بطوریکه آسیب نبیند. درغالب موارد این عمل را با غرش کردن انجام می دهد تا رفتارتوله اصلاح شود
  • سگ ماده توله هایش را به یک شکل ثابت تربیت می کند. اودریک زمان ازیک خطا چشم پوشی نمی کند تا زمان دیگری تنبیه نماید. توله های متخلف نیزبه سرعت طوری عمل می کنند که نارضایتی مادررا ازبین ببرند
  • سگ مادرهیچگاه به خاطربرخی رفتارهای بد توله را ازچیزی محروم نمی کند. بلکه اورا با بی مهری مجبوربه اطاعت می سازد.

با استفاده ازالگوی رفتاری سگهای ماده تربیت وآموزش شما به نحو چشمگیری آسان می شود. زیرا این شیوه بوسیله توله ها درک می شود وبخوبی به آن پاسخ می دهند.

دستور < بیا >

شاید مهم ترین دستوری که سگ باید فراگیرد دستور”بیا” باشد. این دستوردرآخرجدول تعلیمات قرارمی گیرد زیرا سگ شما می بایست که مفاهیم قبلی را به خوبی بداند. وقتی شما سگ را با نامش صدا می زنید سگ ازقبل آموخته است که به سمت شما بیاید. چرا؟ زیرا شما زمانی که می خواستید به اوغذا یا جایزه ای بدهید صدایش می کردید.

درخارج خانه رسیدن به چنین پاسخی دشوارتراست. زیرا درچنین محوطه هایی با خود یا دیگران به بازی مشغول می شود. بنابراین برای آمدن باید تربیت شود. برای آموزش این دستوراورا دریک فاصله ای ازخود قرارداده ودرحین گفتن دستور” بیا” اورا به سمت خود بکشید. بدین ترتیب اوخواهد آموخت که با کلمه بیا عمل کشیدن به سمت شما شروع می گردد. واعمال فشارزمانی است که بلافاصله به دستورشما پاسخ نشان ندهد. زمانی که حیوان شروع به آمدن کرد فاصله را افزایش دهید تا بیاموزد درهرفاصله ای با شنیدن دستور” بیا” بیاید. درادامه این تعلیم هنگامی که با حیوان مشغول حرکت هستید به طورناگهانی یک قدم به عقب برداشته وبگوئید ” بیا” وسپس درمسیرعکس حرکت کنید ودستوررا تکرارکنید. دادن جایزه دراین زمان بسیارمهم است وسپس تمرین ادامه پیدا می کند. این عمل را باید آنقدرتکرارکرد تا سگ مفهوم آن را به خوبی متوجه شود. هنگامی که سگ این تعلیمات اولیه را فراگرفت لازم است که مرحله نهایی یعنی کنترل بدون قلاده نیزعملی گردد ودراین حین باید مطمئن شد که سگ بدون قلاده نیزازدستورات اطاعت می کند.

دستور دراز کشسدن :

.درازکشیدن روی زمین ویا خوابیدن عمل تکمیلی نشستن است. عمل خوابیدن ویا درازکشیدن روی زمین که با فرمان بخواب بوسیله حیوان اجرا وانجام میگردد اغلب بسیارسودمند واقع خواهد شد دانستن این

هنردرخانه زیاد مورد استفاده نخواهد شد زیرا درمنزل تعلیم نشستن برای اوکافی خواهد بود که باعمل بخواب یا همانجا بمان تکمیل می شود. سگی که اطاعت ازاین فرمان را بخوبی بیاموزد اغلب اتفاق میافتد که اگرصاحبش اورا ازاین حالت آزاد نکند ساعتها بدون حرکت به حالت درازکش درجای خود میماند. اغلب اشخاصی که سگهای تربیت شده دارند واین هنررا بخوبی آموخته اند حکایاتی ازاین قبیل برای سگ خود تعریف می کنند وازانجام این هنرسگ خود احساس غرورمی نمایند.

طریقه تعلیم : ابتدا زنجیرقلاده را زیرپای خود قراردهید بطوریکه بتوانید درموقع لزوم زنجیررا بالا وپایین بکشید سپس با یک دست زنجیررا آهسته بکشید وبا کف دست دیگرحیوان را بطرف زمین (حالت خوابیدن) خم وهدایت نمائید ودراین موقع کاملا واضح با آهنگی محکم بگوئید: بخواب ۰۰۰ بخواب وقتی حیوان خوابید اورا بهمین حالت نوازش کنید واگرحیوان سرکشی می کند بایستی اورا قدری آهسته بطرف زمین فشاردهید وپنجه های جلویش را بطرف خود درازکنید وبه همین قراربایستی این تمرین را مکرراجرا نمائید. واما عمل سرجا بمان ویا همانجا بمان همان عمل تکمیلی بخواب است. دراین درس اگرحراست وپاسبانی شیئی را که بوی صاحبش را بدهد به او واگذارکنید تعلیم را بهتروزودترفرا می گیرد زیرا ذوق وحس تملک وخوشحالی که ازاین کار باودست میدهد وجزء غرایز ذاتی این حیوان میباشد تحریک گشته وبه انجام این تمرین بنحوبهتری ترغیب می شود.

مثلا هنگامی که برای خرید به فروشگاهی می روید ویا به بانک وپستخانه وامثال آن مراجعه می کنید ودراین موقعیت می توانید سگ خود را به داخل محوطه مزبور ببرید واو بایستی بیرون درمنتظربماند ابتدا یک دستکش کهنه ویا نظائرآنرا درمقابل حیوان قراردهید وآهسته آهسته عقب عقب ازاو دورشوید ودرهمین حالت فرمان بخواب یا ازجایت تکان نخورویا همانجا بمان را تکرارکنید. البته این تمرین را ابتدا با زنجیرقلاده ویا بند وقلاده اجرا نمائید اگرحیوان خواست همراه بیاید با گفتن کلمه اه وپرتاب اورا متوجه عمل غیرمجازش نمائید. دراین تمرین هیچوقت نباید اورا ازفاصله دورصدا کرد بلکه بایستی همیشه ازهرکجا هستید نزد او مراجعت نموده واورا همراه ببرید. سگ نبایستی بهیجوجه جرات کند ازمقابل شیئی که حراست آن باو واگذارشده است دورشود. تمرین این درس که بسیارمهم وقابل دقت است بایستی مرتب ودرابتدا با زنجیروقلاده وفواصل کم انجام دهید تا اینکه به تدریج بتوانید با فواصل زیادترو بدون زنجیروبند قلاده ومدت بیشترتمرین نمائید. فراموش نکنید بعدازانجام هرتمرین آن را نوازش کنید وبعد کلمه فرمان نام حیوان را ذکرنمائید

آموزش جلوگبری از پرش سگ  به  سرو کول صاحبش  :

سگها اغلب برای اظهارمحبت عادت دارند که به سروکول صاحب خود بپرند. مخصوصا موقعی که اگرچند دقیقه شخص را ندیده باشند دراین موقع با این عمل خود درحقیقت می خواهند ابرازمحبت بیشتری نموده باشند درست مانند آنستکه انسان وقتی رفیق خود را مدتی ندیده است چطوربا دست به شانه اش می زند. این حیوان هم با پریدن به شانه ها وسروکول صاحبش خوشحالی خود را ازدیدن اوابرازمیدارد غافل ازاینکه با پنجه های آلوده وکثیفش لباس صاحب خود را کثیف وآلوده می نماید. برای جلوگیری ازاین عمل بایستی این عادت را ازحیوان دورنمود.

طریقه تعلیم

:طریقه اول : موقعی که سگهای نسبتا بزرگ جثه کاملا دوستانه به سروکول شخص می پرند واحیانا گونه انسان را می لیسند بایستی دریکجا ثابت ایستاد وبا کمال دقت واحتیاط سگ را به روی دوپای عقبش برگرداند وبموازات این عمل باید با آهنگ محکم گفت : اه اه وبا کمال احتیاط با کف دست اورا ازاین کارمنع نمود. حیوان تقصیری ندارد نمیداند که ناخن پنجه هایش تا چه حد انسان را ناراحت ولباسش را کثیف می کند.

با تمرین این درس بتدریج احساس خواهد نمود که پرش اوبه سروکول صاحبش مورد رضایت نیست وکم کم این عمل را ترک خواهد نمود.

طریقه دوم : موقعی که حیوان می خواهد بپرد درحالتی که زانوی پای راست را درمقابل اوبمنظور مانع ازپرش خم نمائید با کف دست اورا ازاین عمل بازدارید وبا صدای محکم بگوئید : اه اه .طریقه سوم: طریقه سوم را معمولا برای سگهای کوچک جثه بکارمی برند وبایستی قبل ازاینکه سگ مجال پرش را پیدا کند دست را بسوی او درازنمود واورا نوازش داد باین طریق سگهای کوچک این عمل وعادت را به تدریج ترک خواهند نمود. فراموش نشود که درطریق تعلیم اول ودوم هردفعه با عمل نوازش تمرین خاتمه می پذیرد

قدم‌های اولیه برای تربیت سگ

برای برقراری یک زندگی آرام و تفاهم بیشتر بین سگ و صاحبش اطلاع از چند نکته اساسی ضروری می‌باشد. مثلاً یک سگ تربیت شده باید به محض شنیدن دستور صاحبش بی‌درنگ به فرامین او پاسخ دهد. این فرامین عبارتند از: نشستن، دراز کشیدن، توقف کردن، آمدن، ایستادن و غیره.

انجام چنین حرکاتی کمترین توقعی است که می‌توان از یک سگ تربیت شده انتظار داشت ولی نکته مهمی که باید در تربیت سگ به خاطر داشت این است که این حرکات تنها با یک فرمان باید به مرحله اجرا درآیند؛ در غیر این صورت اگر شما مجبور شوید چندین بار به سگ فرمان دهید و هر بار صدای خود را از دفعۀ قبل بلندتر کنید و سگ به همۀ آنها بی‌اعتنا و یا با بی‌میلی گوش دهد، نشانۀ آن است که تربیت سگ غلط بوده است. اصولاً سگ‌ها خیلی نسبت به محیط اطراف خود کنجکاوند و دائماً در حال جستجو و بررسی چیزهای تازه هستند. سگ‌ها از خود رفتارهای مختلفی نشان می‌دهند و با شماست که از بین رفتارهای مختلف، آن دسته از حرکات و رفتارها را که مورد پسند شماست در سگ خود پرورش دهید.

 

یک سگ خواسته‌هایی دارد و برای به دست آوردن آنها طرق مختلفی را امتحان می‌کند و بالاخره راهی را که به خواسته‌اش منتهی می‌گردد برای همیشه انتخاب می‌کند. بنابراین اگر سگ دریابد که با ناله کردن، گریه کردن و یا غذا نخوردن می‌تواند توجه شما را جلب کند و چیزی را که می‌خواهد، به دست آورد، در آینده از این روش‌ها استفاده خواهد کرد. ولی اگر از ابتدا به او بفهمانید که کدام حرکت خوب و کدام حرکت زشت است و متوجه شود حرکات زشت باعث خشمگین شدن شما می‌شود، به طور حتم سعی می‌کند حرکات زشت خود را کنار گذارد و با حرکات خوب خود رضایت شما را جلب نماید؛ بنابراین باید سعی شود که رفتارهای صحیح به صورت رفتارهای عادی و همیشگی سگ درآید که این موضوع خود چه بسا تعریف خوبی برای تربیت درست و صحیح می‌باشد.

 

تعداد کمی از صاحبان سگ از صلاحیت کافی برای تربیت سگ برخوردارند اما در واقع، هر صاحب سگی می‌تواند این وظیفه را انجام دهد و تربیت لازم جهت ایجاد اخلاق و سلوک شایسته و اجتماعی را در سگ به بار آورد. سگی که به درستی تربیت نشده باشد ممکن است مایه آزار برای دیگران بوده و حتی عامل تهدید‌کننده‌ای باشد که موجب غم و بدبختی صاحبش گردد و مصیبت و فاجعه‌ای برای خود و صاحبش به بار آورد.   ص۳۷

اگر شما سه عنصر کنترل، تداوم و ثبات قدم را در کارتان به کار برید مطمئناً موفق خواهید شد. سعی کنید سگ در همان بار اول منظور شما را بفهمد و فرمان شما را اطاعت کند. هرگز به سگ اجازه ندهید که خلاف خواستۀ شما عملی را انجام دهد.

سگ‌ها از دومین هفته تولد قدرت یادگیری دارند. لذا باید بعضی از درس‌ها مانند توالت کردن را هر چه سریع‌تر به آنها تعلیم داد. تربیت، اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد بلکه درهر حال و در هر موقعیتی سگ در حال یادگیری است؛ بنابراین با تشویق و پاداش، کارهای پسندیده سگ را ستایش و کارهای ناپسند آن را تقبیح کنید. این نکته را باید مد نظر قرار دهید که کارهایی که برای بعضی از سگ‌ها حالت تنبیه دارد ممکن است برای سگ‌های دیگر خوشایند باشد، مثلاً برخی از سگ‌ها از این که روی آنها آب پاشیده شود متنفرند یا از صداهای بلند می‌ترسند اما این موارد برای بعضی از سگ‌ها خوشایند است. نکته دیگری که در امر تربیت بااهمیت می‌باشد این است که مدت هر جلسه آموزش باید در ابتدا کوتاه باشد مثلاً در هر نوبت ۱۰ دقیقه کافی است اما با پیشرفت کار می‌توانید طول مدت تمرین را افزایش دهید. هرگز سعی نکنید پس از این که سگ یا توله سگ بی‌حوصله شد و علاقه‌اش را جهت ادامه کار از دست داد اصرار بر ادامۀ تمرین داشته باشید. سعی کنید جلسات تربیت تداوم داشته باشد و طوری برنامه‌ریزی کنید که زمان خاصی از روز برای این امر اختصاص یابد. در صورتی که سگ از       ص ۳۸

اجرای فرمان شما سر باز زد همیشه او را سرزنش نکنید زیرا گاهی اوقات حیوان اصلاً منظور شما را نمی‌فهمد و لذا باید جهت تفهیم منظور خود به سگ تلاش کنید. پس از این که سگ فرمان شما را به درستی اجرا کرد تشویقش کنید و جایزه‌ای به او بدهید. اگر سگتان به شما علاقه دارد و از هوش متعارفی نیز برخوردار است با بکارگیری مطالبی که اینجا ارائه می‌گردد می‌توانید او را تربیت کنید. اما اگر حیوان، شما را دوست ندارد، از شما مراقبت نمی‌کند، احمق، بی‌توجه و بی‌علاقه و سربه‌هواست پیشنهاد می‌شود که از دستش خلاص شوید و سگ دیگری اختیار نمایید زیرا تلاش برای تربیت چنین سگی نتیجه مطلوبی ندارد و آموزش حیوان نیازمند صبر و حوصله فراوانی است. تا حد امکان باید از تنبیه بدنی سگ خودداری کرد؛ و تنها هنگامی که سگ عمداً اقدام به گاز گرفتن نمود او را تنبیه کنید و به او بفهمانید که این حرکت اصلاً و در هیچ زمانی قابل تحمل نیست. هیچگاه از یاد نبرید که باید از تنبیه بدنی سگ خودداری کرد زیرا سگ، شما را دوست دارد و بسیار حساس است؛ لذا با تغییر لحن و آهنگ صدای شما متوجه اشتباهش می‌شود. وقتی سگ شما کار اشتباهی انجام داد با بلند کردن صدایتان تنبیهش کنید و در صورتی که کار مورد پسند شما را انجام داد با صدای محبت‌آمیز او را تشویق کنید.

از به کار بردن روزنامه لوله شده (که بدون آسیب رساندن به سگ، تنها با ایجاد صدا باعث ترساندن سگ می‌شود)، جارو، ترکه، دست، زنجیر، قلاده یا سایر ابزاری که      گمان شما می‌توانید با آنها به سگ ضربه بزنید خودداری کنید زیرا سگ بعدها به طور نامطلوبی نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد. اگر با دستتان سگ را بزنید، حیوان را ترسو بار می‌آورید که همواره از دست شما بترسد؛ در حالی که سگ همواره دست صاحبش را به عنوان وسیله ابراز محبت نسبت به خود می‌شناسد. علاوه بر این هیچگاه حیوان را تهدید به کتک زدن که از عمل کتک زدن هم بدتر است ننمایید زیرا در آینده نسبت به هر دستی که نزدیک او بلند شود، عکس‌العمل نشان خواهد داد.

رفتار سگ با غریبه‌ها :

این مطلب بسیار مهم است که اصولاً اگر شخصی سگ نداشته باشد بهتر از آن است که سگش که با هزاران زحمت و مرارت تهیه و نگاهداری شده است با هر شخص بیگانه‌ای مأنوس شود و به هر نوازشی تسلیم و یا در خیابان و معابر با هر روی خوش بیگانه‌ای هم‌گام شود. مایۀ بسی غرور است که سگ با بیگانه، بیگانه و با آشنا و اهل خانه مهربان و مطیع باشد. اصولاً سگ باید طوری تربیت شود که با وجودی که با غریبه‌ها نامأنوس است و دلبستگی پیدا نمی‌کند، دارای روحیه‌ای خشن و شرارت بی‌موقع نباشد. سگ باید درک کند هر موقع که صاحبش حضور دارد، آرام و ساکت باشد و عادت کند و بفهمد که نباید مردم را از خود بترساند. باید درک کند که دفاع از جان و مال صاحبش جزء وظیفه اوست. مخصوصاً سگ پاسبان باید یاد بگیرد که در غیبت صاحبش حراست اموال و متعلقات صاحبش به عهدۀ اوست.

تعلیم پیدا کردن اشیاء :

موقعی که سگ در محوطه جست و خیز می‌کند و به اطراف می‌دود بهترین فرصت است که بتوان او را برای آوردن و یا پیدا کردن شیئی تعلیم داد.

هرگاه شیئی را در مقابل چشم حیوان پرتاب کنید سگ با فراست حیوانی و طبیعت  مخصوص به خود، دنبال آن شیء می‌دود و سعی می‌کند آن را به دندان بگیرد. در این موقع باید به سگ بیاموزید که آن شیء را نزد شما بیاورد. وقتی حیوان شیء پرتاب شده را با دندان گرفت، با فرمان بیا و یا بیار او را به طرف خود بیاورید و با فرمان ؛  بده  ؛ شیء را از حیوان بگیرید و در همین حال او را نوازش کنید.

به این طریق، به زودی شاگرد باهوش با تعلیم بیار و یا بده یاد گرفته است که باید چیزی را که برایش پرتاب می‌شود برای صاحبش بیاورد و به خوبی درک کرده است که این بازی قشنگ تکرار خواهد شد.

 

تعل


یم پریدن از روی موانع :

در موقع گردش در مزارع و راهپیمایی اغلب اتفاق می‌افتد که با نهرهای بزرگ و یا سایر موانع برخورد می‌کنید که لازم است از روی آنها بپرید و اگر سگ پریدن را یاد نگرفته باشد ناگزیر یا باید حیوان را بغل کنید و به آب بزنید و یا از همانجا مراجعت نمایید. همچنین سگ باید قادر باشد از روی موانع عمودی نیز بپرد.
برای تعلیم این درس باید یک مانع عمودی تهیه کنید و سگ را قلاده بزنید و او را از روی مانع وادار به پریدن کنید.
در این حالت سگ باید بفهمد که دویدن و یا گذشتن از کنار مانع و یا از زیر آن مورد نظر نیست و علاوه بر این نباید بدنش با مانع برخورد کند. طریقه عمل به این صورت است که ابتدا باید خود شخص با گفتن کلمه بپر از روی مانع بپرد و سگ را (با قلاده و زنجیر) برای این کار کمک و هدایت نماید و در همان لحظه که حیوان می‌پرد باید کلمۀ بپر را تکرار نماید و سپس او را نوازش کند. لازم به یادآوری است که در ابتدای کار نباید مانع بیش از ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر ارتفاع داشته باشد ولی بعد از چندی که حیوان تا حدی برای انجام این کار آماده شده می‌توان ارتفاع مانع را به تدریج زیادتر نمود و در این حالت باید سعی شود که پرش از ارتفاع خیلی زیاد حیوان را ناراحت نکند. علاوه بر این می‌توانید همزمان با تعلیم  ؛ بیار  ؛ وقتی سگ چیزی را برای شما می‌آورد موانعی در سر راه او قرار دهید تا مجبور به پریدن از روی آنها شود.

دیدگاه ها بسته شده است